Astrologie: Noord/Zuid Lijn Amsterdam

Dit artikel werd eerst geplaatst op 29april 2008. In verband met het verzakking en evacueren van vier panden aan de Vijzelgracht gisteren, haal ik het stukje opnieuw naar voren. De problemen gaan lang door. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als Saturnus in Maagd over deMar/Mercurius conjunctie loopt. Mercurius is immers het planeet van forenzen!! Het definitieve besluit om de Noord/Zuid lijn werd in Amsterdam genomen op 9 oktober 2002. Ik heb deze datum genomen als de geboorte horoscoop van de Noord/Zuid lijn, de lokatie is Amsterdam waar de gemeente raad het besluit nam, en de genomen tijd is 9uur – gezien deze vergaderingen beginnen op deze tijdstip. Sinds april 2003 wordt er hand aan de lijn gewerkt. Los van de hinder die alle Amsterdammers door de werkzaamhedenondervinden staat de steeds hoger wordend kosten van het projekt voor de stad Amsterdam. Het oorspronkelijk budget was 1.4 miljaard euro – nu staan we al de 2 miljaard al voorbij. De strop voor de stad is enorm doordat in 1999 al met de regering is afgesproken dat Amsterdam een zak geld mee zou kregen van 1.1 mijlard euro – op voorwaarde dat alle tegenvallers voor de rekening van de stad zouden komen. Deze beslissing is een ramp natuurlijk voor Amsterdam.

De horoscoop heeft ook iets rampzaligs. Mercurius de natuurlijke heerser van forenzen en korte reizen staat haaks op Saturnus in Tweeling. Saturnus staat voor de wetgeving, de struktuur, de grond onder onze voeten, de aardse werkelijkheid, de infra-struktuur. Saturnus in Tweeling is beheerd door Mercurius – de lijn – terwijl het eigenlijk andersom zou zijn geweest. De rijk moet het traject beheersen en in goede banen leiden. Wat we hier zien is dat de werkelijkheid en vooral de praktische zaken (Mercurius is toch in zijn eigen teken Maagd) – de verloop van het project overheersen.

Tijdens de werkzamheden hebben de bouwers letterlijk gebotst met de bestaande struktuur – Saturnus. Bijvoorbeeld vorig jaar werd men verrast toen het afzinken van een tunneldeel (Saturnus) langzamer ging dan gebruikelijk. Oude heipalen van de kademuur zaten in de weg. Dat gold ook voor de oude steigers van de scheepvaart. Het ging hier om eewenoude funderingen, palen met dubbele lengtes die aan elkaar geschakeld waren, die diep zaten omdat de eerste zandlaag op die plek ontbrak. Als de palen door het boren zuiden verschuiven – dan zou de omliggende woningen verzakken.

De Noord/Zuid lijn had klaar moeten zijn in 2011 de datum wordt nu opgeschoven naar 2015. Rond die tijd staat de progressieve Zon in driehoek met een inmiddels retrograde SaturnusDie retrograde Saturnus speelt dus heel lang nog mee. Het zou mijn niet verbazen als Amsterdam decennia lang probelemen van de Noord/Zuid lijn zou krijgen. De fundamenten zijn hier kennelijk – met Saturnus retrograde – toch aangetast. Erger nog al riep de gemeenteraad in oktober 2002 nog op om de risico’s goed af te dekken, heeft de gemeente in 2005 toch besloten om de lijn maar deels te verzekeren. Veel zaken blijven dus onverzekerd. Ik vraag me af hoe dat zit met de huizen wiens fundamenten zijn aangetast. Het zou je maar gebeuren. Ik heb echt te doen met die mensen op de Vijzelgracht…..

Saturnus retrograde……………………………………………….

 

Over Liz Hathway

Liz Hathway is a British born astrologer currently based in Amsterdam. Liz studied astrology at the Kosmos in Amsterdam, at the Faculty of Astrological Studies in London and with well known horary astrology John Frawley. Liz also holds an MA (with distinction) in Cultural Astronomy and Astrology, from the University of Wales, in Lampeter, and was short-listed for the 2016 Alumni Association MA CAA Dissertation Prize.
Dit bericht is geplaatst in mundane astrologie en getagd. Bookmark de permalink.

0 Reacties op Astrologie: Noord/Zuid Lijn Amsterdam

  1. Ton zegt:

    Het project valt dan ook onder ‘de mooie dromen’, Zon driehoek de oppositie van Jupiter met Neptunus. En wat gaat er nu boven een mooie droom, niks toch zeker. Volhouden daar in Mokum! En de centen komen er ook wel met Zon * Pluto. Groet Ton.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *