Boekrecensie: Willem Simmers, Uurhoekastrologie, De Kracht van Voorspellende Astrologie

Uurhoekastrologie, “De Kracht van Voorspellende Astrologie”
Ik vind de titel van dit boek van Willem Simmers lekker provocerend. Het voorspellen – of liever gezegd het idee dat astrologie uberhaupt iets kan voorspellen, is nog altijd een controversieel idee. Want waar is de vrije wil – als astrologie je een direkt antwoord op je vraag kan geven? Zit de toekomst vast? Uurhoek astrologie balanceert aan het randje – daar waar magie en astrologie – elkaar ontmoeten. Dit is waarschijnlijk de reden dat ik, en vele anderen, de uurhoek tak van de astrologische boom zo fascinerend vinden.  Het idee dat je een vraag kan stellen en aan de hand van een horoscoop, daar een antwoord op kan geven, boeit. Nog interessanter misschien, is dat de uurhoek astrologie verbindt de moderne astroloog met zijn/haar rijke verleden. Voor mij persoonlijk – d.m.v. mijn eigen studie met John Frawley – was uurhoek astrologie een inwijding in een oude traditie. Uurhoek astrologie kun je als een toegangspoort zien naar een andere astrologische werkelijkheid.

Wat ik heel geweldig vind aan het boek van Willem Simmers, is dat het toegankelijk is. Van alle Nederlandstalig uurhoek boeken die ik in handen heb gehad, spreekt dit boek mij het meest aan. De taal is vlot, modern en doorspekt met humor. Het is duidelijk dat Willem ook een fan (?)  is van John Frawley, en voor wie astrologie boeken liever in het Nederlands leest, is dit boek een goed alternatief voor de Frawley boeken. Dit heeft ook te maken met een bepaalde style van schrijven – die heel luchtig is. Ik vind dit belangrijk vooral als dit de eerste keer is dat de lezer in contact komt met de uurhoek taal die rijk is aan begrippen die je in de moderne astrologie niet tegenkomt, bijvoorbeeld  vergaring van licht, accidentele waardigheid, frustratie, om maar een paar te noemen. Je wordt als het ware, bij de hand genomen, en geleid binnen deze wereld. Volgens mij heeft Willem Simmers zelf Mercurius in Tweeling – als dit zo is, dan is de rol van gids in een vreemd land, hem op zijn lijf geschreven !

Als je altijd meer over uurhoekastrologie hebt willen weten, dan kan ik met zekerheid zeggen dat je in dit boek niet teleurgesteld zal worden: alle facetten van de uurhoek astrologie worden behandeld, van antiscion tot de Arabische punten, van recepties tot planeturen, noem maar op, gewoon alles. De huizen komen uitgebreid aan de orde, en de huisheren en hun rol in vraag en antwoord wordt duidelijk uitgelegd. Vanzelfsprekend wordt bij elk huis voorbeeld horoscopen behandeld. Daarnaast heeft Willem Simmers een extra hoofdstuk gewijd aan uurhoeken voor weddenschappen. Dit gaat over het voorspellen van de uitslag niet alleen van sportwedstrijden, maar ook van allerlei soorten gok situaties, zoals de vraag “win ik bij kaarten vanavond?” Dit is een aardig extraatje. John Frawley schreef hier een heel boek over!

Over het algemeen, leest het boek als een trein. Echter, voor mijn gevoel had het hoofdstuk over mundane astrologie en de vaste sterren wat meer gewicht verdiend. Ik vond de relatie vraag – die als voorbeeld diende voor de uitwerking van een aantal vaste sterren – niet makkelijk zitten direkt na de horoscoop van Israel. Ik vond het storend – terwijl ik ook begrijp dat Willem de lezer een idee wil geven van hoe hiermee aan de slag te gaan.

Een echte aanrader!  Willem Simmers, Uurhoekastrologie, De Kracht van Voorspellende Astrologie, prijs Euro 24.95, is o.a. te koop bij Uitgeverij Hajefa.

Over Liz Hathway

Liz Hathway is a British born astrologer currently based in Amsterdam. Liz studied astrology at the Kosmos in Amsterdam, at the Faculty of Astrological Studies in London and with well known horary astrology John Frawley. Liz also holds an MA (with distinction) in Cultural Astronomy and Astrology, from the University of Wales, in Lampeter, and was short-listed for the 2016 Alumni Association MA CAA Dissertation Prize.
Dit bericht is geplaatst in boekrecensies en getagd, , . Bookmark de permalink.

1 Reactie op Boekrecensie: Willem Simmers, Uurhoekastrologie, De Kracht van Voorspellende Astrologie