Boekrecensie: Willem Simmers, Eclipsen in de Astrologie

Willem Simmers: Eclipsen in de Astrologie
Net als veel astrologen – heb ik belangstelling voor eclipsen. Voor engelstaligen is er dan ook keuze zat en mijn eigen boekenplank bevat aardig wat titels op dit gebied. Ik was daarom heel benieuwd naar het Nederlandstalige boek van Willem Simmers dat ik nu graag onder jullie aandacht breng.

Wat ik leuk vind aan dit boek – is dat het een mooi overzicht v.d. materie geeft. De auteur heeft het doel (vermoed ik) om de lezer  in aanraking te brengen met o.a. de klassieke ideeën over eclipsen. Ptolemeus en Valens komen aan bod en het belang bijvoorbeeld van de table van essentieele waardigheden en het concept van sect wordt in duidelijke en toegankelijke taal uitgelegd. De ideeën van William Lilly (17e eeuw) over de invloed van eclipsen in de verschillende decanaten en elementen wordt behandeld. Er is ruim aandacht voor de rol van de pre-natal eclips en de zgn. syzygy (de voorgeboortelijke (prenatale) nieuwe en/of volle maan) – of SAN (Syzygy Ante Nativitatem). Simmers: ‘In de Hellenistische astrologie bestaat de opvatting dat de plaats waar SAN in iemands geboorte horoscoop zich bevindt, een plaats is waar de geborene een zekere bescherming geniet’. (Simmers: Eclipsen in de Astrologie, p. 142). Leuk en apart – is dat ook de gedachten van Rudolf Steiner (hoofdstuk 8) aan bod komen!

Zoals gebruikelijk – maakt Simmers een onderschied tussen eclipsen in de geboorte horoscoop en eclipsen in de mundane astrologie. Er zit in ieder geval voldoende voorbeelden in het boek om de lezer een goed idee te geven van hoe eclipsen kunnen werken. Ik ben ook weer gaan kijken naar de eclipsen in mijn eigen horoscoop over het afgelopen 15 jaar. Zo’n boek prikkelt mijn voorbeeldingskracht en spoort mij aan meer werk hiervan te maken.

Mijn enige kritiek op het boek – en het is klein punt – is dat de referenties ontbreken. Een enkele keer wordt dit wel netjes gedaan – op pag. 141 bijvoorbeeld – wordt de lezer aangewezen op het boek van Valens, Analogies, boek 2, p.38. De academicus in mij – fleurt dan volledig op!! Ik vind het jammer, met name omdat ik het echt een goed boek vind. Aan het einde staat wel een lijst van geraadpleegde literatuur – wat enigszins compenseert – echter – dit boek met referenties, zou de lezer van grote dienst kunnen zijn.

Alsnog voor mensen die meer over dit onderwerp willen weten -is dit boek een aanrader!!

** Willem Simmers, Eclipsen in de Astrologie is verkrijgbaar via de uitgever, Peter Saarloos van Hajefa. Het boek kost euro 19.95 en waarschijnlijk ook verkrijgbaar via de esoterische boekhandels.

Mensen die tot 15 januari hun jaar horoscoop reading bestellen – krijgen de mp3 reading ‘Wees de Verandering’ erbij als cadeau.

Voor informatie over de 2016 readings… stuur een email naar: hathway77@hotmail.com

© Drs. Elizabeth Hathway, DFAstrolS, QHP
360° Astrology, Amsterdam

Overname van een gedeelte van de tekst is toegestaan, mits voor de complete tekst verwezen wordt naar de orginele bron,inclusief link en linkvermelding.

Over Liz Hathway

Liz Hathway is a British born astrologer currently based in Amsterdam. Liz studied astrology at the Kosmos in Amsterdam, at the Faculty of Astrological Studies in London and with well known horary astrology John Frawley. Liz also holds an MA (with distinction) in Cultural Astronomy and Astrology, from the University of Wales, in Lampeter, and was short-listed for the 2016 Alumni Association MA CAA Dissertation Prize.
Dit bericht is geplaatst in boekrecensies en getagd, , . Bookmark de permalink.