Dit is de derde in een reeks artikelen over de betekenis van de astrologische huizen.
Het derde huis heeft te maken met de leefomgeving. Hieronder bedoel ik de buurt en de buren natuurlijk. Dit is heel anders dan het eigen thuis dat onder het vierde huis valt. Het kind is geboren (eerste huis), wordt gekoesterd en gevoed (tweede huis) en begint (als alles goed verloopt) op een gegeven moment te communiceren (het derde huis). De taal hoort dus bij het derde huis. Problemen rondom de taal, zoals dyslexie zijn heel vaak te zien aan de planten in het derde huis en aan hun aspecten. Verder speelt ook de heerser van het derde huis een rol hierin.
Het basisonderwijs valt ook onder het derde huis. In het engels noemen we dit de drie “r’s” “reading, writing and arithmetic”. Hoger onderwijs valt onder het negende huis. Een kind bijvoorbeeld met Neptunus in het derde huis zal heel bespiegelend en beschouwend van aard zijn. Zo’n kind is heel gevoelig voor de omgeving en zal moeite hebben met drukte. Een Neptuniaans kind kan net een spons zijn – die alle indrukken opzuigt. Daarentegen een kind met Uranus in het derde huis, zeker als deze harde aspekten naar de persoonlijke planeten maakt, kan heel druk zijn. Het geest werkt super snel. Zo’n kind zal het misschien ook fijn vinden anderen uit te dagen, en storende dingen te doen. Ik heb zelf het idee dat ADHD – iets met Uranus te maken heeft. Ik denk dat kinderen met Uranus in het derde huis – hyper-gevoelig voor stralingen, hogemasten, mobiele telefoons, enz. zouden kunnen zijn. Zulke invloeden zouden een rol kunnen spelen in hun rusteloosheid van geest.
Het derde huis heeft ook met broers en zussen te maken. Planeten in het derde huis laten dikwijls zien hoe de relatie tussen de siblings verloopt. Kunnen ze goed of niet goed met elkaar opschieten? Is er sprake van een gezonde of niet gezonde rivaliteit?
Het derde huis, heeft ook met de buurt te maken. Je buren. Hoe ga je hiermee om? Vaak zien we dat ruzies tussen buren – met transits naar derde huis planeten te maken heeft.
Het derde huis geeft informatie over een heel belangrijke fase in de persoonlijke ontwikkeling. Het contact tussen kinderen in het gezin, met de eerste vriendjes in de directe leefomgeving, en de ervaringen op de basis school, dienen een kind in contact te brengen met de wereld buiten het “zelf”. Hiermee moet het kind leren dealen. Hiermee krijgt het kind de kans om te oefenen in gepast gedrag. Hoe goed het kind hierin blijkt te zijn – drukt een enorme stempel op de verder ontwikkeling. We hebben geduld met peuters en kleuters…. daarna begint het wat lastiger te worden.