Werken in de hoogte en de breedte is een beetje eng. Business-astrologe Ria Borst over de astroloog die géén eigenwaarde maar wel een uniek product heeft. Door Elizabeth Hathway.
Op een pittoreske winterse ochtend stap ik vol verwachtingen uit de bus in Arnhem. Lopend op een rustige pad tussen de bomen door, waan ik me ergens op het platteland. Ineens trekt een groep mannen in deftige pakken mijn aandacht. Ze zitten in een steriele ruimte aan een ronde tafel te vergaderen. Ik weet het weer en loop door. Ik bevind me hier – in het hol van de leeuw – om Ria Borst, business-astrologe en eigenaar van De Energiecentrale te interviewen. Wat volgt is een korte cursus business-astrologie voor gevorderden. Maar waar ik zelf antwoord op wil hebben is: Wie is Ria Borst en wat doet ze?’
Ria: Ik verhuur vergaderruimtes. Vroeger had ik een grote praktijk voor astrologie maar ook voor psychologie en haptonomie; ik vond het echter teveel naar binnen gericht. Het is natuurlijk een heel mooi stuk, maar ik vond het te klein. Ik hoorde natuurlijk alle verhalen van mensen over bedrijven en ik dacht:’In bedrijven daar valt een hoop te doen, daar klopt een heleboel niet.’ Toen ben ik me op bedrijven gaan richten.
Liz: Toen je bedrijven begon te benaderen, heb je in eerste instantie de astrologie helemaal buiten beeld gelaten?
Ria: Nee, ik heb het wel gezegd. Maar ik werd gauw in de hoek van het coachen gedreven en dat was iets wat ik al gedaan.had. Dat wilde ik niet meer. Ik wilde in de organisatie van het bedrijf kijken. Ik wilde laten zien hoe een bedrijf veel beter gebruik kan maken van alle kwaliteiten die er zijn. Mijn interesse ligt echt bij de organisatie, de structuur maar met name de niet zichtbare dingen. De bedrijfshoroscoop geeft het potentieel aan van wat er op de achtergrond aanwezig is en laat ook zien wat er moet gebeuren om dat bedrijf te laten bloeien. Tussen-de-regels-door-energie, zeg maar.
Liz: Wat is je centrale boodschap?
Ria: Dat onzichtbare processen van levensbelang zijn voor mensen en organisaties. In één van mijn boeken heb ik het over twee dimensies: de hoogte en de breedte.
Liz: Hoe heet dat boek?
Ria: “De onzichtbare Schat.” En dan zeg ik ook, op de breedte ligt een onzichtbare schat. Want bedrijven werken alleen in de hoogte en de hoogte is kijken naar omzet, kijken naar rechte lijntjes, naar ratio, we moeten een planning maken. Dat is wat nu in elkaar stort met de kredietcrisis, de hoogte, want die is uitgeput. Maar als we naar de breedte gaan kijken – en de breedte betekent eigenlijk de feminiene kwaliteiten – als we die veel meer gaan gebruiken, dan ligt daar een onzichtbare schat. Dan ligt er een heel potentieel aan mogelijkheden. En op dat gebied vind ik de astrologie en een bedrijfshoroscoop goud waard want die geven die kwaliteiten weer. Dat zijn de kwaliteiten die bedrijven eng vinden, de moeilijk tastbare kwaliteiten. Ik merk dan ook dat bedrijven in eerste instantie liever tienduizend euro uitgeven aan een tevredenheidsonderzoek – een onderzoek waarvan ik denk: ‘Wat komt daar nou in godsnaam uit’- dan dat ze duizend euro uitgeven aan een horoscoop, want dat is heel eng. Maar daar haal je veel meer uit.
Deel II volgt morgen. Dit artikel verscheen eerder dit jaar in het tijdschrift van beroepsvereniging ASAS de ASAScoop.