De kunst van astrologie: Talismans en het creatieve /magische / therapeutische denken

Talismans: De kunst van astrologie en het creatieve / magische / therapeutische denken

Ik ben momenteel met een grote opruimbuurt bezig en ben begonnen met mijn astrologie mappen. Eind vorig week vond ik een folder met losse astrologie papieren. In die tijd organiseerde ik o.a. astrologieavonden in Centrum de Roos in Amsterdam. Er lagen een aantal oude flyers:  ’10 juni 2005 ‘Steve Judd: The Astrology of Apocalypse’; 18 maart 2005, ‘Oscar Hofman: Medische astrologie, genezen met de elementen’.  In die tijd was ik ook bezig met het maken van talismans – en dit artikel gaat hierover. Het zal wel in 2004 of 2005 geschreven zijn, en ik vond het fijn om terug te lezen. Dus.. Ik heb besloten om het hier te publiceren – want volgens mij heb ik dat niet eerder gedaan. Jaren later, in 2013 heb ik een lezing gegeven voor de Astrological Association of Great Britain met als titel, ‘You Can Do Magic : A Guide to the Timing and Making of a Talisman‘. Aan het einde van dit artikel is er een kort filmpje te zien, opgenomen tijdens dat congres. En ‘by the way’ er lagen veel meer ‘goodies’ in die map….

Talismans: De kunst van astrologie en het creatieve / magische / therapeutische denken, door Liz Hathway

‘Ik ben geboren in South Wales ergens tussen de kolenmijnen en de zee. Ik vind dit passen bij mijn horoscoop, ik heb een Steenbok Zon en een Kreeft Maan  – aarde en water – perfect. Mijn opa aan mijn moeder’s kant was predikant – en zodoende was geloof, en ontzag voor de onzichtbare wereld, mij met het paplepel ingegoten. Geen wonder dat ik, na het lezen van het artikel van Ilia Durovic  ‘Talismans: the Astrologer’s Rubicon‘  (AA Journal, Vol. 40, Issue 3, 1998) meteen enthousiast was. Het idee van direct in contact komen met, en mijzelf openstellen aan het hogere, zonder priester, gids of welke tussenpersoon dan ook, boeide me enorm. Was de talisman niet per uitstek het juiste middel om geest en lichaam in verbinding met elkaar te brengen, en zou de talisman zelf niet altijd een blijvende herinnering zijn aan de gemaakte belofte tussen mij en het uinversum, het heelal, God? Ik stelde mezelf voor, als de Magier in het Tarot, staande voor het altaar en naar hemel en aarde wijzend.

Het woord ‘talisman‘ is afgeleid van het Grieks ’telesma’ wat inzegenen betekent, Talismanologie zelf is een van de weinige organische therapeutische ontwikkelingen die astrologie heeft, waar de wortels binnen de eigen traditie liggen. Volgens Durovic grijpen hedendaagse astrologen naast de prijzen wanneer ze psychologie als astrologie’s voornaamste therapeutische middel zien. Durovic verwijt moderne astrologen dan ook hun behoefte aan intellectuele erkenning voor astrologie want dit heeft – ten onrechte – gelied tot de afkeer tegen alles wat astrologie met een archaische wereldbeeld bindt. (image Moon/Saturn talisman auctioned and sold at the AA conference 2013)

In het verleden waren talismans voor alerlei doeleinden gemaakt. Bijvoorbeeld William Lilly en zijn tijdsgenoot Elias Ashmole verdienden goed aan het vervaardigen van loden talismans tegen ratten. Deze waren verwaardigd onder de conjuncties van de twee zgn. malifieken Mars en Saturnus. Zowel talismans als amulets waren gebruikt om je familie te beschermen, om rijkdom te vergaren, om de liefde van een partner te winnen, maar meer belangrijk misschien, om elementen uit de geboorte horoscoop te versterken of te verzwakken.

Tot de tijd van de Reformatie was het hele leven met magie doordrenkt. De kerk deed hier volop mee. Een van Luthers aanklachten tegen de Katholieke Kerk was dat het veelvuldig misbruik maakte van relikwieen en ‘charms’. Tijdens de Verlichting kwam de nadruk op de ratio, de rede en het verstand te liggen. Alles dat met astrologie te maken had, kreeg de stempel ‘bijgeloof’. De astrologen die in hun workshops gesmolten metalen talismans goten verdwenen. (Liz: pas sinds het einde van de 20e eeuw zien we die belangstelling enigzins terugkeren.)

Talismans behoren tot wat we de hermetische traditie noemen en zijn een onderdeel van een magisch, organisch wereldbeeld. Door zijn zintuigen is de mens gebonden aan het stoffelijke gedeelte van de wereld, maar de wereld ziel, de anima mundi, doordringt alles, van hoog (de planeten) naar laag (de mens). Achter de schijn van verscheidenheid is eenheid. De anima mundi beweegt en baart alles wat is. Doordat alles met elkaar verbonden is, is een interactieve relatie mogelijk tussen de mens en de onzichtbare energieen die hem omringen. Wat we in feite doen als we een kruis, een kristal of een andere symbolische object bij ons dragen is een verbinding maken tussen het zelf en de energie die het symbool representeert. Hoe sterker deze verbinding wordt, hoe krachtiger de werking. Om te spreken in ‘wetenschappelijke’ termen, is het effect wellicht te vergelijken met een placebo. Als je overtuigd bent dat iets gaat werken, zal dit in de praktijk bevestigd worden. Zo betekent het dat de werking van een talisman zuiver een kwestie van suggestie is? Wie het weet mag het zeggen.

Het doel van een talisman maken is persoonlijke groei. Stel je voor dat je van mening bent dat het gebrek aan struktuur in je leven aan jouw zwakke radix Saturnus te wijten is, of dat jouw relatie problemen allemaal met je Maan te maken hebben. Stel je voor dat je bewust invloed uit wil oefenen over de werking van deze planeten in je horoscoop, zodat ze beter tot hun recht kunnen komen, dat ze beter geintegreerd worden. Je wil deze planeten graag tot een hoger niveau tillen. Door op energetisch niveau, zelf in direkt contact met de planeet te komen, schep je de mogelijkheid om je bewustzijn omtrent de planeet op een positieve manier te veranderen.

Talismans: De kunst van astrologie en het creatieve / magische / therapeutische denken

Hoe doe je dat?

Om dit te bewerkstelligen, stel je een ritueel samen. Het ritueel vindt plaats op een moment dat de energie van de planeet die je wilt beinvloeden, heel sterk is. Door middel van een invocation of een gebed, spreek je op een helder, krachtige manier je intentie uit. De invocation is heel belangrijk, want op dat moment trek je de energie van de planeet ook naar je toe. Tegelijkertijd, wordt er een object vervaardigd dat geimpregneerd wordt met de energie van de uitgesproken intentie. Dit object kan later gedragen worden, of op een geschikte plek thuis komen te staan. Geloof in de zin van ‘DIT IS WAT IK WIL’ is van essentieel belang. Je moet in jezelf geloven wil je iets kunnen transformeren. Als je niet van je eigen vermogen om te veranderen overtuigd bent – als je stieken denkt dat iets onmogelijk is – zal je nooit in staat zijn de prijs (de alchemistische goud) te winnen.

Hoe maak je een talisman?

Nogmaals.. Een talisman moet gemaakt worden op het moment
dat de invloed van de planeet waar je mee wilt werken het sterkst is. De gewone electie regels gelden. Als je een Jupiter talisman wilt maken, moet Jupiter in zijn eigen teken staan of in het teken waar hij verhoogd staat, d.w.z. Boogschutter, Vissen of Kreeft. Als je een Saturnus talisman wilt maken, moet Saturnus in Steenbok, Waterman of Weegschaal staan. enz. Tijdens het vervaardigen van de talisman moet de desbetreffende planeet ook op een van de hoeken staan, liefst de midhemel. Zelf hanteer ik de regel vier minuten voor en vier minuten na de exacte conjunctie met de midhemel. In principe dien je ook op de dag en uur van de planeet te werken. De meeste klassieke astrologen werken met de achtentwintig Arabische ‘lunar mansions’. Een ‘mansion’ bestaat uit 12 graden 51 minuten en komt ongeveer overeen met de dagelijkse beweging van de Maan. Zo zijn er ‘lunar mansions’ die de liefde bevorderen, die voor zakelijke ondernemingen goed zijn, enz. enz. De kunst is om de Maan in een ‘mansion’ te plaatsen die met je doel in overeenstemming is. Je kan ook kiezen om met de zogenaamde ‘planetary sigils’ te werken. Een sigil, of zegel, is een vierkant waarin een reeks van nummers worden weergegeven. Bij het optellen van een rij of een kolom wordt steeds hetzelfde getal gekregen. Elke planeet heeft zijn eigen zegel. (Liz: Je kunt ongetwijfeld alle sigils nu ergens on-line  vinden – anders koop gewoon Three Books on Occult Philosophy, van Corlelius Agrippa – ze staan daar in.)

Tenzij je een talisman voor Mars of Saturnus maakt, houd deze twee planeten uit de hoekhuizen. Als het kan, zorg ook voor goede recepties en aspecten tussen de overige planeten. In mijn opinie – is het onmogelijk om de ‘perfecte’ horoscoop te maken – er is altijd ‘iets’ die je liever niet wilt hebben, maar om de Dalai Lama te citeren ‘intentie is alles’. Ik denk dat als je intenties zuiver zijn, dat er best speel ruimte is.

In het verleden waren talismans uit metaal gemaakt, goud voor de Zon, zilver voor de Maan, mercurius voor Mercurius, koper voor Venus, tin voor Jupiter en lood voor Saturnus. De gesmolten metaal werd – binnen de beschikbare tijd – in de klaar gelegde mallen gegoten. Helaas hebben de meeste van ons geen workshop waar we met hete metalen kunnen werken, dus in plaats hiervan kun je op steen of hout schilderen, een beeld van was of klei maken, of simpelweg iets op papier schrijven.

Talismans: De kunst van astrologie en het creatieve / magische / therapeutische denken

Venus 2004

In maart 2004 toen Venus in Stier stond, besloot ik een Venus talisman voor mezelf te maken. Ik was net gescheiden en wilden een offer brengen aan de Godin van de liefde. Ik wilde haar bedanken voor de liefde die ik had mogen geven en ontvangen. Ik wilde afscheid nemen van een belangrijke deel van mijn leven en mezelf openstellen voor het nieuwe.

Nadat ik een geschikte tijd en datum had gevonden, begon ik in de dagen vooraf aan mijn ceremonie, met het verzamelen van Venus attributen: verse tyme en koriander, appelen, witte en andere Venus stenen zoals beril. Ik heb was gelicht, gedroogde rozenbladeren en witte kaarsen. Ik begon ook aan mijn invocatie te werken. Wat wilde ik precies bereiken? Helderheid omtrent je doel is zeer belangrijk. Dit is niet anders dan een soort opwarmertje. Je begint langzamerhand jezelf in de energie van een planeet te dompelen. je richt je je al tot die planeet. Op de ochtend zelf, heb ik kleine zoete gebakjes gebakken voordat ik de ruimte waarin ik wilde werken schoon maakte en goed luchtte. De voorbereidingen zijn heel belangrijk. Een ritueel vraagt om een ‘sacred space’, een plek tussen de werelden in waar het aardse en het goddelijke elkaar kunnen ontmoeten. Je probeert een ruimte te creeren waar geest en lichaam in rust en ongestoord het werk kan verrichten. Het is ook belangrijk dat je een sfeer hebt die de invloed van de planeet uitdrukt. Terwijl je bezig bent, ben je stil van binnen. Je weet dat wat je gaat doen een magische handeling is die je heel dicht bij een bepaald deel van jezelf gaat brengen.

In de tijd voor aanvang, heb ik alles – inclusief een bak met water waar ik mijn handen in kon wassen – bij elkaar gelegd. Als laatste maakte ik een cirkel van zout rondom mijzelf en de voorwerpen. Op de exacte tijd ben ik met volle overtuigingen begonnen met het uitspreken van mijn invocatie, terwijl ik de zachte was in mijn handen kneedde. Hierin zou geestelijke en stoffelijke worden vermengd.

Venus Aphprodite hoor mijn gebed
Ik wil de helende kracht van de liefde voelen
Hier in mijn hart
Ik wil liefde geven in de zekerheid dat
De liefde nooit verloren gaat
Het duurt voort … tot in de eeuwigheid
Liefde brengt Liefde voort
Venus Aphrodite hoor mijn gebed

Ik maakte vooraf de afspraak met mezelf dat ik me mooit uit angst voor de liefde terug zou trekken. ‘Liefde brengt Liefde voort’. Uit de was had ik een roos gekneed. Het ritueel was voorbij. Als ik er nu aan terugdenk, ben ik ervan overtuigd dat het mij geholopen heeft om zowel het verleden daadwerkelijk achter me te laten als met goede vertrouwen de toekomst tegemoet te gaan.

Sinds 1998 heb ik verschillende talismans gemaakt. Tijdens de heftige zonsverduistering in augustus 1999, heb ik een grote sjaal geschilderd. Op het moment dat transit Saturnus over mijn radix Maan ging, ben ik begonnen een beeld uit steen te houwen. Mijn eigen doel is telkens weer mijn geest te richten op de hoogste mogelijke betekenis dat een planeet kan hebben. Ik ben ervan overtuigd dat door talismans te maken we een creatief proces kunnen ontketenen, dat helend is. We zijn in staat om te veranderen. We kunnen en mogen de Goden verzoeken.

Liz Hathway, Master of Arts in Cultural Astronomy and Astrology, DFAstrolS, Qualified Horary Craftswoman (Frawley school)

Bronnen: Ilia Durovic, ‘Talismans: The Astrologers Rubicon’ AA journal, Vol. 40, issue 3,
1998
Keith Thomas – History and the Decline of Magic
Cornelius Agrippa: Three Books on Occult Philosophy
Patrick Curry – Prophecy and Power
Geoffrey Cornelius – The Moment of Astrology
Vivian Robson – Fixed Stars and Constellations
Al-Biruni – The Book of Instruction in the Elements of the Art of Astrology

 

Over Liz Hathway

Liz Hathway is a British born astrologer currently based in Amsterdam. Liz studied astrology at the Kosmos in Amsterdam, at the Faculty of Astrological Studies in London and with well known horary astrology John Frawley. Liz also holds an MA (with distinction) in Cultural Astronomy and Astrology, from the University of Wales, in Lampeter, and was short-listed for the 2016 Alumni Association MA CAA Dissertation Prize.
Dit bericht is geplaatst in Crystals, Elizabeth Hathway DFAstrolS en getagd, , , . Bookmark de permalink.

2 Reacties op De kunst van astrologie: Talismans en het creatieve /magische / therapeutische denken

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *